بورس بین الملل
نوشته شده توسط : مریم

بورس بین الملل در واقع  بازار بورس است که انواع سهام‌های مختلف شرکت‌ها و حتی انواع ارز هم در آن مبادله می‌شود. بازارهای متنوعی در بورس بین الملل وجود دارد که در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. خرید و فروش ارزهای کشورهای گوناگون که نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود نیز بخشی از این نوع بورس است.

برای مثال برخی ازکشورها برای تسویه بدهی تجاریشان، سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای یا حتی اهداف دیگری مانند دور زدن تحریم ها می توانند در این بازار واریز داشته باشند. معاملات دیگر نیز مانند صادرکنندگان، واردکنندگان، شرکت‌ و کمپانی‌های چند ملیتی یا اشخاصی باشد که تمایل به ارسال کردن پول برای دوستان یا اقوام خود دارند نیز از این بازار استفاده می کنند. این نحوه پرداخت‌ها، روش‌های پرداختشان و حسابداری آن‌ها فاکتورهای مهمی برای دولت‌ها و اقتصاددانان و افراد مشغول در این حوزه است. البته شما نیز قادر به خرید و فروش سهام شرکت‌هایی که سهام خودشان را در بورس قرار داده‌اند و همینطور در شرکت‌های بزرگ چند ملیتی سرمایه گذاری کنید.

انواع بورس‌ بین الملل

بورس بین الملل انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم

-        بازار سهام

این بازار مانند بورس داخلی کشورمان است که شرکت‌های مختلف و صنایع متنوع می‌توانند سهام‌های خودشان را در آن عرضه نمایند. در واقع شما با خریداری سهام این گونه شرکت‌ها در سود و زیانشان شریک می شوید.

-        بازار کالا

بورس کالا یکی از مهم ترین موارد بورس‌ بین الملل است که قیمت مبادلات کالاها به شکل جهانی یا منطقه‌ای بر طبق عرضه و تقاضا، قیمت گذاری می‌گردد. بازار کالا به دو دسته بازار کالاهای سخت مانند طلا، نقره، سیمان و سایر فلزات و بازار نرم مانند انواع کالاهای خوراکی نظیر آب پرتقال و قهوه که متقاضیان زیادی دارد، تقسیم می شود. بخش‌های مهمی از بازار کالا هم شامل انواع انرژی چون نفت، گاز، برق و زغال سنگ را می‌شود که قابلیت تبادل دارد.

-        بازار مبادلات ارز

در این بازار ارز با ارزش کشورهای مختلف تبادل می شود و این ارزش بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می گردد.

-        بازار ارز دیجیتال

یکی از انواع بورس بین الملل که این رزها نیز هم بازار آن بسیار داغ و جذاب شده است ارزهای دیجیتال است که افراد در آن به مبادله ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین اتریوم لایت کوین و... می پردازند.

-        بازار اوراق قرضه

این نوع بازار هم مانند ایران انواع اوراق مشارکت دولتی و همچنین صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک جهت جذب سرمایه افراد به فروش می‌رسد.

مزایای بورس بین الملل


مهم ترین مزیت سرمایه گذاری در بورس بین الملل، این است که به کشور‌های توسعه یافته این امکان را می­دهد تا فرصت حضور خود در بازار‌های نوظهور را بهبود بخشند، همچنین می­توانند از افزایش سود، توسعه روابط و سطح بیشتری از نفوذ بازار خود سود ببرند. در همان حال کشور‌های در حال توسعه می­توانند شاهد پیشرفت خود در افزایش سرمایه و ایجاد فرصت های اقتصادی در بازار جهانی باشند. همچنین فرصتی برای شناساندن موسسات اقتصادی خود به جامعه جهانی وجود دارد.

معایب بورس بین الملل

همواره بورس بین المللی درگیر خطر‌های سیاسی است. کشور‌های مختلف خطرات سیاسی خود را در سطوح مختلف عرضه می کنند، در حالی که سیاست داخلی با گذشت زمان تغییر میکند و یک چالش مداوم را نشان می‌دهد. اما برای کش.ری مانند ایران در که در بحران های اقتصادی و شرایط تحریمی هست خطرهای سیاسی از سایر کشورها می تواند بیشتر باشد.

ریسک های شدیدی در نرخ ارز وجود دارد. زیراکه نرخ ارز در بازار‌های جدید ممکن است به شدت تغییر کند و پیش بینی امور مالی برای اهداف بودجه را دشوار سازد.

از طرفی دیگر بورس بین المللی در گیر عوارض فرهنگی نیز می باشد. فرهنگ‌های مختلف دارای نگرش ها، استاندارد‌ها و انتظارات متفاوتی هستند که می توانند مشکلاتی را برای سرمایه گذاران ومبادله گران ایجاد کنند.

ضرر سهام در مقابل اوراق قرضه این است که سهام چیزی برای بازگشت به سرمایه گذار تضمین نمی کند، بنابراین، امکان سود بالا با داشتن سهام بیشتر است، ولی امکان از دست دادن سرمایه نیز همواره وجود دارد.

سخن پایانی

با توجه به جذاب بودن بازار بورس بین الملل کی از بهترین راه ها برای کسب درآمد دلاری و افزایش سرمایه خود سرمایه گذاری در این بازار است اما شرط لازم جهت ورود به این بازار آگاهی کافی و کسب مهارت های لازم و دیدن آموزش های مربوطه است.





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: